De voorbereiding: bus kopen en auto verkopen


Na een blik op marktplaats.nl te hebben gedaan, kwam Pee een Toyota Hi Ace 4x4 in het rood tegen. De bus is blijkbaar van de brandweer in Assen geweest want er staat met grote letters BRANDWEER op en er gaat een witte balk/streep over de gehele auto. Tevens heeft de bus een verhoogd dak wat dus extra ruimte geeft (je kunt er zelfs gewoon in staan). De bus komt uit 1988 en de vraagprijs was 4500 euro.

De bus stond in Groningen dus we besloten maar eens een kijkje te gaan nemen. Eens moet toch de eerste keer zijn en ook al wordt deze bus het niet meteen dan leren we wel waar we een beetje op moeten letten. Na de brandweerbus gezien te hebben, waren we meteen verliefd op de bus. Vervolgens zijn we in onderhandeling gegaan terwijl we eigenlijk helemaal niet wisten hoe dit precies in zijn werk ging en waar je bij het kopen van zo' n bus op moet letten. Na wat mensen via via te hebben gebeld en ons een beetje te hebben geïnformeerd, was het algemene advies dat het wel eens een mooi en goed busje voor ons kan zijn. Uiteindelijk hebben we de bus voor 4300 euro gekocht en tevens door de ANWB laten totaalkeuren. Achteraf gezien zouden we die keuring volgende keer niet meer doen. Een hoop geld (ongeveer 300 euro) om een beetje zekerheid te hebben of je niet een wrak koopt. De bus kwam goed uit de keuring behalve dat de distributieriem snel vervangen moest worden.

Toen we de bus voor ons huis hadden staan, wilden we maar meteen van ons Volkswagen polootje af. Dat bleek heel snel te kunnen. Twee auto's hebben we zeker niet nodig en we liepen alleen maar het risico dat de VW Polo (10 jaar oud) kuren gaat krijgen wat altijd weer een hoop geld kost om te laten repareren. Zodoende hebben we onze Polo dus ook maar op Marktplaats.nl gezet. Ongeveer 30 seconden later ging reeds de telefoon. Na wat strubbelingen (!) met deze locale autohandelaar (?) was er snel een andere koper gevonden. Zo snel, dat we waarschijnlijk te weinig hebben gevraagd voor de auto!

Belangrijke zaken waar je op moet letten om een busje voor een reis te kopen zijn:

  • Het merk van de auto: de route van je reis bepaalt welk merk auto je het beste kunt komen. De vraag is dan ook daar waar je naartoe wilt gaan, kunnen ze daar gemakkelijk dit automerk repareren en kunnen ze gemakkelijk aan onderdelen van deze auto komen. Wij willen naar Centraal Azie gaan en voor deze landen geldt dat de Japanse automerken de voorkeur hebben. Toyota is blijkbaar wereldwijd een goede auto waar veel landen ervaring en onderdelen van hebben dus vandaar onze keuze voor de Toyota. Tevens wilde we een 4x4 vanwege eventuele problemen op de weg waarbij een 4x4 handig kan zijn;
  • Het bouwjaar van de auto: bij de meeste automerken gaat rond een bepaald bouwjaar de auto electronica krijgen. Dit is voor onze reis niet handig aangezien je de auto gemakkelijk door veel mensen wilt kunnen laten maken. In landen zoals Azië kun je er beter vanuit gaan dat ze geen apparatuur hebben om je auto te resetten. Wij hebben er dus voor gekozen om een auto met een ouder bouwjaar te kopen zodat alles wat er stuk kan gaan, relatief gemakkelijk te verhelpen is.
  • Onderhoud van de auto: zorg dat grote reparaties gedaan zijn zoals een distributieriem of anders kan met de prijs onderhandeld worden. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om toch de bus te kopen ondanks een aantal onderhoudszaken zoals de distributieriem.
  • Grijs kenteken: wanneer een auto een grijs kenteken heeft, had dit tot 1 juli 2005 belastingvoordeel. De motorijtuigenbelasting voor grijs kenteken was erg aantrekkelijk maar vanaf 1 juli 2005 is dit voordeel teruggedraaid (voor particulieren). Dit betekent dat wij nu een grijs kenteken hebben en dezelfde belasting betalen als een geel kenteken. De oplossing is om van de auto een bedrijfsauto te maken (belastingvoordeel voor ondernemers bestaat wel nog) of om de auto om te bouwen tot camper. Voor een camper betaal je een kwart van de normale wegenbelasting. Indien wij de bus als camper zouden willen ombouwen, moet je eerst het grijze kenteken omzetten in een geel kenteken (dit kost ongeveer 4% BPM, wat voor ons rond de 500 euro zou uitkomen) en vervolgens moet de bus aan een aantal eisen van een camper voldoen om te worden goedgekeurd (wat natuurlijk ook weer geld kost). De belangrijkste eisen zijn: de hoogte en lengte van de bus, een kookblok met afvoer en gasaansluiting, vaste opbergruimtes, flexibele tafel en vaste slaapmogelijkheid met bepaalde afmetingen. Voor exacte informatie hiervoor kun je beter op de website van de RDW kijken.
  • Motorijtuigenbelasting, WA en APK: dit is een lastige aangezien de RDW geen aangepast beleid en regels heeft voor mensen die voor langere tijd met een eigen auto in het buitenland reizen. Dit betekent dat je in principe verplicht bent belasting te betalen, ook al ben je in het buitenland. Dit betekent vervolgens ook dat je dus een WA-verzekering moet hebben en dat je verplicht een jaarlijkse APK moet laten doen. Dit is dus lastig als je net in Iran bent en je moet je APK laten doen. Volgens de RDW moet je dan maar terug naar Nederland komen… De meeste WA-verzekeringen zijn trouwens ook niet meer geldig buiten Europa dus dan moet je aan iedere grens een soort WA-verzekering voor de auto kopen. Hoe dit in zijn werk gaat, zullen we gaan ervaren.