Blusbus heeft tweelingzus: de klusbus!

 

Beste Pee en Ilona,

Bij het zoeken op internet kwam ik jullie site tegen.
Ziet er goed uit en ik wens succes met jullie reis.

Grappige is dat ik het zusje van jullie bus bezit (VB-50-PH) van 18-08-1988.
Toyota Hi-Ace 4x4
Deze heb ik in 2001 gekocht (FL 8000,-- oftewl 3631,-- Euro) bij de Toyotadealer Gorter te Assen. Moest hiervoor wel even op en neer vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen.

De uitvoering was iets anders qua opbouw en inrichting.
Was n.l. ingericht om met vier man heidebrandjes te kunnen blussen (althans dat is verhaal van de dealer, oud vrijwillige branweerman).
Helemaal achterin stond een aggregaat tbv 220V installatie. Op het dak zat een zwaailicht met een doorsnede van zeker 40 cm die omhoog kon worden gedaan. Aan de onderzijde van het zwaailicht zaten 3 halogeenlampen (220) als werklichten. Verder was de gehele laadvloer bedekt met aluminium traanplaat en zaten er twee rekken in waarin enkele kisten en het gereedschap paste.

De bus had bij aankoop nog maar 14.850 kilometer op de teller. Reden van verkoop was dat de buis (twee rolletjes met staal werden middels een mal tot 2x een 1/2 buis gevormd) waarmee het zwaailicht omhoog werd gedaan was geknakt en vervanging economisch niet meer verantwoord was. Door het "neerkomen" van het zwaailicht zat een klein deukje net boven de rechter koplamp hetgeen het enigste puntje van kritiek op de bus was dat te vinden was.
Van Gorter heb ik later de onderhoudshistorie verkregen waaruit ook bleek dat het voertuig ieder jaar voor een beurt was binnen geweest.


Ik gebruik de bus als een klusbus en heb daarom het zwaailicht verwijderd en een imperial geplaatst. Conform koopkontrakt heb ik de teksten brandweer en het nummer verwijderd (dacht dat het 78 oftewel 2078 was).
Inmiddels is ze "al" over de 60.000 kilometer heen.

Buiten een schade (had haar koud 3 dagen...... maar werd gelukkig grotendeels vergoed) heb ik buiten een jaarlijkse beurt en de APK weinig kosten gehad. De V-snaar is 2002 vervangen uit voorzorg (ivm het onbelast plankgas moeten draaien bij die roettestidiotie). Dit gelet op de leeftijd van het exemplaar dat erin zat van 1996 (vervangingsadvies = 90.000 km of 6 jaar). Verder heb ik de Dunlop SP511 banden afgelopen jaar moeten vervangen. Vermoedelijk betroffen het nog de eerst gemonteerde banden van 1988. Bij 3 ontstonden in korte tijd spontaan kanvasbreuken (kregen een bult in het loopvlak). Duurde overigens even voor ik het de eerste keer door had wat het was. Dacht dat het schade oid (lagers, aandrijflijn) was. Bult bleek op het oog niet echt zichtbaar en alleen met aftasten van de band voelbaar.

Zelfs met de laatste afrekening van de wegenbelasting (90 Euro ipv 20..) heb ik nog geen dag spijt gehad van de aankoop. Hoop dat jullie het genoegen van die Japse betrouwbaarheid mogen smaken en de reis zonder veel problemen mogen voltooien.

Mvgr,

Joseph Bastemeijer

PS
Pas wel op met die slaolie. Niet alle brandstofpompen kunnen er tegen (veelal de Japanse centrifugaaltypes niet) en ook niet alle afdichtingen in het brandstofsysteem zijn er tegen bestand (lossen op). Verder is het spul zo dik dat het eigenlijk voorverwarmd moet worden.
Zie bv de site http://www.fmso.de/ (heeft ook een Nederlandse versie).
Ben er zelf nog niet achter of de pomp in onze busjes er tegen kunnen (vermoedelijk een lijnpomp gebaseerd op de Boschpomp hetgeen gunstig zou zijn). Zou als ik jullie was niet de gok nemen.