De bus: liefde op het eerste gezicht

De foto waarmee het allemaal begon:


Voor het eerst gezien op Marktplaats.nl

Ilona zei: Als er een paarse bus voor de deur staat met gele stippen erop dan ga ik met je mee..
Pee vroeg: is een rode met BRANDWEER erop ook goed?

De bus woonde in Groningen, had slechts 54000 km gereden en was afkomstig van Brandweer Assen. In principe goed onderhouden dus. Navraag leerde dat Toyota's erg betrouwbaar zijn en een HiAce in 4x4 erg zeldzaam. Plus deze bus was verhoogd en kon dus prima als camper dienen. Vanwege de extra ruimte wilden we ook graag een busje. Uit contacten met Eco Tour in Kirgizië bleek dat zij de bus eventueel wel wilden overkopen. Hun voorkeur ging sterk uit naar Japanse makelij en 4x4. Al snel was gebleken dat alleen Toyota en Mitsubishi 4x4 busjes heeft.

Het had wel nog wat voeten in de aarde voordat de bus de onze was. Ik was nog nooit in Groningen geweest, nu in 2 weken tijd 3 keer. De verkopers wilden niet met de prijs zakken. Met moeite stemden ze wel in met een keuring door de Anwb. Deze had wat kleine opmerkingen en wat vraagtekens maar de algemene conditie van de bus was voor zijn leeftijd goed. Dus kochten we hem! Daarna werd duidelijk dat er toch nog wel een en ander mankeerde aan de bus. Een van de vraagtekens van de Anwb was de distributie-riem. De verkopers hadden hier niets over gezegd. Maar volgens de garage, die de bus voor de brandweer had onderhouden, moest de distributieriem hoog nodig vervangen worden. De V-snaren waren niet meer goed en later bleek ook dat de bus aardig droog stond; vele liters olie moesten erin om de boel weer een beetje te smeren. Uiteindelijk hebben we de glooipennen laten vervangen, 4 nieuwe banden erop gezet, radiator schoon laten maken, olie en alle filters laten vervangen en alles nogmaals laten controleren.

Gelukkig zeiden ook steeds meer stemmen dat Toyota een goede keuze is.
De toekomst zal het leren!


De bus, alias PM 21-82, in zijn glorietijd bij de Brandweer van Assen (foto Brandweer Assen)